ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

اسپرسو چیست و چگونه تهیه میشود؟

  • نظر (0)
  • بازدید (216)

قهوه سرشار از کافئین است و به همین دلیل سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کند که این امر باعث تقویت هوشیاری ذهنی و دقت می‌شود، به دلیل همین شادابی و هوشیاری که با نوشیدن یک فنجاان قهوه به دست میاد این نوشیدنی طرفدارهای زیادی رو از ابتدادر دنیا پیدا کرده.

اسپرسو چیست و چگونه تهیه میشود؟

تاریخچه اسپرسو

در مورد تاریخچه اسپرسو، شاید همین مقدار کافی است که بدانید دلیل اختراع اسپرسو تلاش مهندسان ایتالیایی برای تهیه سریع‌تر قهوه به منظور پوشش نیاز مردم در عصر انقلاب صنعتی و رشد و ترقی اروپا بود. یکی از ترجمه‌های اسپرسو که یک کلمه ایتالیایی است به زبان انگلیسی، واژه سریع‌تر می‌باشد، بنابراین اسپرسو قهوه سریع در نظر گرفته می‌شود.

اسپرسو در واقع یک روش تهیه قهوه است.

احتمالاً شما به‌خوبی می‌دانید که تهیه قهوه به سه روش امکان‌پذیر است: قهوه‌های دمی یا فرانسه، قهوه ترک و اسپرسو؛ لذا اسپرسو نوعی روش تهیه نوشیدنی قهوه می‌باشد. خروجی این روش، مایع غلیظ و سیاه‌رنگ است و روی آن را یک خامه نارنجی‌رنگ که از شاخصه‌های مهم اسپرسو است، پوشانده است. این خامه نارنجی‌رنگ حاصل ایجاد حباب‌های دی‌اکسید کربن در طی فرآیند عبور آب داغ از ذرات فشرده‌شده قهوه است. غلظت بالای این مایع سیاه‌رنگ و حجم کم آن سبب شده است که بالاترین میزان کافئین را در میان انواع دیگر روش‌های تهیه قهوه داشته باشد. وقتی در مورد طعم تلخ صحبت می‌کنیم صرفاً به تلخی اشاره نمی‌کنیم، بلکه امروزه اسپرسو ها در کنار مزه تلخی که دارند انواع طعم‌ها را شامل می‌شوند. در ادامه مقاله به بررسی اصطلاحات مربوط به اسپرسو خواهیم پرداخت.

قهوه اسپرسو چگونه تهیه می‌شود ؟

اسپرسو به روش عصاره گیری (extraction) به دست می‌آید. به این صورت که آب داغ با فشار زیاد از بین ذرات آسیاب شده و فشرده‌شده قهوه به مدت حدوداً 30 ثانیه عبور کرده و عصاره قهوه گرفته می‌شود. این عصاره را در فنجان مخصوص سرو می‌کنیم و اسپرسو می‌نامیم.

تهیه اسپرسو به‌وسیله اسپرسو ساز و موکاپات

عصاره گیری اسپرسو به کمک دستگاه‌های اسپرسو ساز که به‌مرور زمان پیشرفت‌های زیادی کرده‌اند، امکان‌پذیر است. امروزه شما می‌توانید به‌سادگی با خرید یک دستگاه اسپرسو ساز در منزل، همیشه اسپرسوی تازه و داغ خود را آماده کنید. البته به‌جز دستگاه‌های اسپرسو ساز که به کمک فرآیندهای مکانیکی و برق کار می‌کنند، وسایل دیگری نیز برای تهیه اسپرسو وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به موکاپات ها اشاره کرد. نکته مهمی که در این مورد نباید نادیده گرفته شود، این است که خامه یا کرمای نارنجی‌رنگ اسپرسو که به‌وسیله دستگاه‌های اسپرسو ساز تولید می‌شود و جزو مشخصات مهم آن است، در موکاپات ها ایجاد نمی‌شود، بنابراین آنچه توسط موکاپات تولید می‌شود را شاید نتوان اسپرسو نامید. کار با دستگاه اسپرسوساز را می توانید در مقاله مرتبط بخوانید و همچنین آموزش کار با موکاپات نیز در سایت موجود است.

چه دانه قهوه‌ای برای درست کردن اسپرسو مناسب است؟

با انواع دانه‌های قهوه، چه عربیکا، چه ربوستا و چه ترکیب آن ها می‌توانیم اسپرسو بگیریم. چیزی که مهم است میزان آسیاب کردن دانه‌های قهوه است. برای اسپرسو دانه‌های قهوه را به‌صورت متوسط آسیاب می‌کنیم، یعنی درشت از قهوه ترک و ریزتر از قهوه فرانسه و قهوه‌های دمی. دانه‌های قهوه را می‌توانیم با آسیاب‌های دستی یا برقی آسیاب کنیم.

کیفیت اسپرسو به چه مواردی بستگی دارد؟

کیفیت یک اسپرسوی خوب به ترکیب و اصالت دانه‌های قهوه، میزان و کیفیت روست آن، مدت‌زمان گذشته از روست دانه‌ها، مدت‌زمان گذشته از آسیاب دانه‌های قهوه و برخی موارد دیگر بستگی دارد، ما در یک مقاله به‌طور کامل در مورد بهترین نوع قهوه برای اسپرسو توضیح داده‌ایم.

اسپرسو چگونه سرو می شود؟

فنجان اسپرسو باید پیش از سرو، گرم شده باشد تا اسپرسوی موجود در آن سریعا سرد نشود. در کنار فنجان اسپرسو تکه ای شکلات، بیسکوییت و یا چیزی شیرین با یک شات کوچک آب که گاها خیلی ملایم، معطر به عطر لیمو است، قرار می گیرد. برخی اوقات آب را پیش از سرو قهوه و یا پس از آن می نوشند، گروه اول افرادی هستند که معتقدند نوشیدن آب سبب می شود که کام تازه شود، دسته دوم افرادی هستند که معتقدند برای تنظیم فشار خون باید آب را پس از نوشیدن قهوه میل کنند.

لوگو گروه تجهیزات هتل حائری

پست های مرتبط